ביצוע אבחון דידקטי מוקדם יקל על קשיי הלימודים

עבור ילד שעולה לכיתה א', המעבר מהאינטימיות והחיבוק של הגן אל האינטנסיביות, הגודל והדרישות של בית הספר עשוי להיות מאוד טראומתי. אם לילד ישנן לקויות למידה או קשיים קוגניטיביים שונים המעבר יהיה קשה אף יותר, כיוון שבנוסף יאלץ הילד להתמודד עם כישלון או קושי בלימודים, ועם הפער הבולט שיווצר בינו לבין חבריו לכיתה. לשם כך נהוג כיום לבצע אבחון דידקטי לפני העלייה לכיתה א'.

 

 

ככל שיהיה גילוי יותר מוקדם של ליקויי הלמידה כך יהיה פחות קשה עבור הילד, ולכן חשוב לבצע אבחון דידקטי לגיל הרך. אם הוא יכנס מראש לתוך מסגרת בה ילמד על פי צרכיו האישיים, הוא לא יצטרך להתמודד עם הקשיים של לימוד שיטה שלא מותאמת לצרכיו ועם תחושת הכישלון שתגיע בעקבותיהם.

 

 

מהו אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי הוא הוא מבדק שנערך מספר שעות ונועד לבדוק את מסוגלותו של התלמיד על מנת לאבחן לקויות למידה – אם ישנן כאלה. מתבצע מול מאבחן אשר מוסמך על ידי משרד החינוך בדרך כלל במטרה לאבחן קשיים לימודיים שונים. האבחון משמש בסיס לבדיקת התכנית הלימודית של התלמיד וכן למתן התאמות בבחינות והוא מוכר לשלוש שנים.

 

ניתן להגיע לאבחון דידקטי בעקבות קשיים שמתגלים אחרי תחילת הלימודים ואז אפשר לבדוק את תחום הספציפי, למשל  – אבחון דידקטי בחשבון, באנגלית או בעברית.

ניתן גם להגיע לאבחון לבדיקת מוכנות לכיתה א', כפי שתיארנו לעיל, כדי לבדוק שלל יכולות שעשויות להעיד על מסוגלותו של הילד להפנים ולרכוש את מגוון המיומנויות שיילמדו בבית הספר. לעיתים הקשיים נובעים מתוך בעיות רגשיות ואז מומלץ לבצע אבחון פסיכודידקטי, אשר בוחן גם את האספקט הריגשי במסגרת חווית הלימודים.

 

אבחון זה חיוני כבסיס לכל בדיקה של תחומי הלמידה. מטרתו לבדוק בראש ובראשונה האם קיימת לקות למידה. האבחון בודק יכולות קוגניטיביות (חשיבה ועיבוד מידע, זיכרון, קשב והתארגנות), וכן את כישורי הקריאה, הבנת הנקרא והכתיבה בעברית.

 

בסוף האבחון מתקבלות המלצות לעבודה בבית עם ההורים ולעבודה עם מורה להוראה מתקנת, במידה וצריך. כמו-כן, נכתבות המלצות להתאמות במבחנים בבית-הספר ובמבחני הבגרות.

מאבחנת דידקטית רשאית להמליץ על כל ההתאמות הקיימות, למעט מבחן בעל-פה ומבחן מותאם.

לקבלת מידע נוסף,
השאירו פרטיכם בטופס
או התקשרו ל 072-3308518










מה קורה בעקבות אבחון דידקטי?

קשיים יוצאי דופן של תלמיד עשויים להביא להפניית הילד לועדת השמה, אשר תקבע אם הוא צריך ללמוד במסגרת חינוך מיוחד או במסגרת הרגילה. במקרה זה יש צורך לבצע אבחון דידקטי לועדת השמה, ותוצאותיו ילקחו בחשבון בקביעת המסגרת הטובה ביותר עבור התלמיד.

 

בתום האבחון, אשר נעשה על ידי מאבחנים דידקטיים מורשים ומוסמכים – אנשי המקצוע מגיעים למסקנה שמאפשרת להם להמליץ על הדרך הטובה ביותר לתווך את הלימודים בבית הספר לתלמיד. יכול להיות שימליצו על תוספת זמן במבחנים, יכול להיות שימליצו על הוראה מתקנת או על צורך במסגרת של חינוך מיוחד. חשוב לציין שהנטייה היא לנסות ככל האפשר להשאיר את התלמיד במסגרת הלימודים הרגילה, כל עוד זה יתרום לילד וייטיב עמו.

 

מי מפנה לאבחון דידקטי?

בגילאי בית-ספר, על פי רוב התלמיד מופנה על ידי יועצת בית הספר. לעתים האבחון מתקיים לבקשת ההורים. סטודנטים ותלמידים בוגרים (מעל גיל 18) מופנים לעתים על ידי מוסדות להשכלה גבוהה או מבקשים את האבחון עבור עצמם.

 

מהו אורך האבחון?

בדרך כלל האבחון נמשך כ- 3 שעות.

 

מרכז לימודי יהבים בגדרה, מבצע מגוון אבחונים ע"י בעלי מקצוע מוסמכים, במטרה לבחון קשיים שונים (תפקודיים, רגשיים, לימודיים) אשר חווים ילדים, בני נוער ומבוגרים.

 

2013 © כל הזכויות שמורות לורד ואמיר יהב - מרכז לימודי יהבים
שינוי גודל פונט