אבחון לקויות למידה לסטודנטים

אבחון לקויות למידה לסטודנטים במכון יהבים

האבחון ביהבים מתבצע על ידי מאבחנת מוסמכת ובודק קשיים לימודיים להיתכנות של לקויות למידה וגם צדדים רגשיים ונפשיים של הנבדק. מטרת האבחון המשולב (פסיכו דידקטי), הינה אבחנה מבדלת בין קשיים ללקויות למידה: האבחון הפסיכולוגי כולל הערכת מנת משכל, והערכה כללית של התחום הרגשי. במקרים מסוימים, האבחון חיוני לקבלת התאמות בדרכי היבחנות עפ”י דרישות משרד החינוך.

 

גם בגיל האוניברסיטה ישנם לא מעט סטודנטים הסובלים מלקויות למידה ומתמודדים עם קושי משמעותי בלימודים האקדמיים.

המעבר ללימודים אקדמיים אחרי לימודים בתיכון ופאוזה לשירות צבאי יכול להיות קשה עבור תלמידים אשר הסתמכו בעבר על אסטרטגיות-למידה של הקשבה בכיתה וקריאה של החומר לפני המבחן. ברוב המקרים, זה כבר לא מספיק כדי להצליח  בלימודים גבוהים ולצלוח מבחנים ברמה אקדמית.

השלמת בגרות

במצבים אלה, יש צורך בעיבוד נוסף של החומר באמצעות סיכומים, ארגון של חומרי לימוד שונים (אינטגרציה) וזכירה של נושאים מרובים. כשמדובר במקצועות מדעיים, פעמים רבות נדרש מהתלמידים ליישם את הבנתם בצורה של פתרון תרגילים ונוסחאות, ולא רק באופן תיאורטי. חלק גדול מהתלמידים מצליח להסתגל לשינוי – מי בתחילת השנה ומי בהמשך – אבל תמיד יש קבוצת סטודנטים בעלי לקויות שונות שלמרות מאמציהם הכנים להצליח, נשארים מתוסכלים ללא יכולת להתמודד.

 

 

אבחון לקויות קשב וריכוז

חלק מהלקויות הללו הן הפרעות קשב וריכוז שהם סוחבים איתם מגיל צעיר, בין אם אובחנו ובין אם לא. החלק השני של לקויות הלמידה הללו נובע מהלחץ היומיומי בו הם שרויים כמו עומס אקדמי, עבודה במשרה מלאה, חיי חברה פעילים ועוד… סטודנטים המנהלים סדר יום עמוס בפעילויות ישנים מעט שעות בלילה, מה שיכול להוביל לירידה ביכולת הריכוז והקשב.

חשוב להבין כי סטודנט הסובל מהפרעת קשב וריכוז לא יפטר ממנה גם בחיי היום יום ולכן, זיהוי נכון של הלקות או ההפרעה בעזרת אבחון מתאים יאפשר טיפול הולם לבעיה. יש לא מעט סטודנטים המנסים להתגבר על בעיית הקשב באמצעות נטילת תרופות כדוגמת ריטלין ודומותיה, אך הן לא יהיו יעילות אם ההפרעה נובעת מעומס בחיי היום יום. הפתרון הטוב ביותר במקרים כאלה הוא לבצע אבחון בהתאם לבעיה, לאתר את מקורה ולתת פתרון מותאם. חשוב לדעת כי אם הסטודנט אובחן כסובל מבעיות קשב וריכוז בתקופת הילדות, בהגיעו לגיל 16 האבחון כבר לא רלוונטי ועל מנת לקבל הקלות משמעותיות באקדמיה עליו לעבור אבחון חוזר.

2013 © כל הזכויות שמורות לורד ואמיר יהב - מרכז לימודי יהבים
שינוי גודל פונט