האם ילדך או את/ה מרגישים שאתם לא ממצים יכולות בלימודים? אם כן – אולי כדאי לחשוב על אבחון..

אבחון הוא תהליך , שבמסגרתו מנסה איש מקצוע לאתר ולסווג לקויות או קשיים אצל האדם הנבדק.

אבחון של קשיי למידה בודק יכולות קוגניטיביות וכישורי למידה, קריאה כתיבה זיכרון והתארגנות.  האבחון נועד לסייע באיתור הסיבות לכשלים לימודיים, ולאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות ובבניית תוכנית לימודית מותאמת או שיפורה.

***

הנה שאלות נפוצות ששואלים אותנו:

האם הילד זקוק לאבחון?

לעתים קרובות מתעורר הצורך באבחון כאשר מתגלים קשיים לימודיים, הישגים נמוכים או שחושבים שיתכן שיש לתלמיד לקויות למידה.
למשל: אם הילד בכיתה ב’ ועדיין לא יודע לקרוא, אם התלמיד בכיתה ה’ ועדיין כותב בשגיאות, אם הוא בכיתה י’ ומתקשה לסיים מבחנים בזמן שהוקצב לו
אז…כדאי לפנות לאבחון. כאשר הילד נמצא במסגרת בית ספרית, יועצת בית הספר או המורים יכולים להעלות את החשד לקיומן של לקויות למידה.

באתר משרד החינוך יש מידע מפורט בנושא אבחונים דידקטיים ותלמידים עם לקויות למידה,לחצו על הקישור

מה זה אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי הוא תהליך שמתבצע מול מאבחן אשר מוסמך על ידי משרד החינוך בדרך כלל במטרה לאבחן קשיים לימודיים שונים. האבחון משמש בסיס לבדיקת התכנית הלימודית של התלמיד וכן למתן התאמות בבחינות.

האבחון הדידקטי מתבצע על ידי מאבחנת דידקטית מוסמכת והוא מוכר לשלוש שנים. אבחון זה חיוני כבסיס לכל בדיקה של תחומי הלמידה. מטרתו לבדוק בראש ובראשונה האם קיימת לקות למידה. האבחון בודק יכולות קוגניטיביות (חשיבה ועיבוד מידע, זיכרון, קשב והתארגנות), וכן את כישורי הקריאה, הבנת הנקרא והכתיבה בעברית.

בסוף האבחון מתקבלות המלצות לעבודה בבית עם ההורים ולעבודה עם מורה להוראה מתקנת, במידה וצריך. כמו-כן, נכתבות המלצות להתאמות במבחנים בבית-הספר ובמבחני הבגרות.

מאבחנת דידקטית רשאית להמליץ על כל ההתאמות הקיימות, למעט מבחן בעל-פה ומבחן מותאם.

מי מפנה לאבחון דידקטי?

בגילאי בית-ספר, על פי רוב התלמיד מופנה על ידי יועצת בית הספר. לעתים האבחון מתקיים לבקשת ההורים. סטודנטים ותלמידים בוגרים (מעל גיל 18) מופנים לעתים על ידי מוסדות להשכלה גבוהה או מבקשים את האבחון עבור עצמם.

מהו אורך האבחון?

בדרך כלל האבחון נמשך כ- 3 שעות.

מה בעצם בודקים באבחון?

במהלך האבחון נבדקות מיומנויות יסוד בתחומים הבאים: קריאה כתיבה וחשבון. כמו כן בודקים תפקודים קוגנטיביים העומדים בבסיס הלמידה כמו תפיסה חזותית, תפקודי זיכרון וכדומה.

מה ההבדל בין אבחון דידקטי לפסיכו דידקטי?

אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון משולב שבודק גם קשיים לימודיים להיתכנות של לקויות למידה וגם צדדים רגשיים ונפשיים של הנבדק. מטרת האבחון המשולב (פסיכו דידקטי), הינה אבחנה מבדלת בין קשיים ללקויות למידה: האבחון הפסיכולוגי כולל הערכת מנת משכל, והערכה כללית של התחום הרגשי. במקרים מסוימים, האבחון חיוני לקבלת התאמות בדרכי היבחנות עפ”י דרישות משרד החינוך.

 נוסף על כך, האבחון כולל הערכה נוירו-קוגניטיבית ואבחון דידקטי מלא, כולל באנגלית ובמתמטיקה.

 בסוף האבחון ישנן המלצות להורים ולהוראה מתקנת, ואף להתאמות במבחנים כולל למבחנים בע”פ ולמבחן מותאם, כאשר יש בכך צורך.

 

איך אדע האם אני זקוק לאבחון דידקטי?
בקרוב נוסיף מידע רלוונטי …
אבחון פסיכודידקטי
בקרוב נוסיף מידע רלוונטי…. 

מה זה הפרעת קשב?
כל המידע על הפרעת קשב וריכוז –בלינק
מה עושים לאחר האבחון?

יש אבחון – מה עושים עכשיו?

לאחר האבחון ניתן לקבל התאמות, הקלות שונות לקידום הלמידה וגם הקלות בבחינות כמו הקראת הבחינה, שימוש במחשבון וכדומה. ניתן להשתמש בהוראה מתקנת על מנת לקדם את התלמיד. הוראה מתקנת היא למעשה למידה שמכוונת לפי צרכיו האישיים של התלמיד ותיקון של שגיאותיו הייחודיות במטרה להביא אותו לרמת כלל הכיתה.

מגוון הפתרונות הקיימים ביהבים:

** שיעורי הוראה מתקנת

** שיעורי אסטרטגיות למידה ואימון אישי

** קבוצות מוכנות לכיתה א’

** סיוע פרטני וקבוצתי במגוון מקצועות לימוד

** קבוצות כישורים חברתיים והעצמה אישית

** טיפול רגשי והדרכת הורים

 

בדיקת קשב – מוקסו (MOXO)

“בדיקת Moxo” הינה שיטה מדעית לבדיקת התסמינים המרכזיים של הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים.

זוהי בדיקה ממוחשבת, המשקפת בצורה ישירה ואובייקטיבית את יכולות הקשב והריכוז של הנבחן.

 מייד עם סיום הבדיקה מתקבל דיווח מדויק ומקצועי של תוצאות של הבדיקה, המוגש יחד עם הסבר  מפורט על הבדיקה ומכתב לרופא המטפל.

המחקר המקיף שנערך לצורך פיתוח הבדיקה תורם לכך שב”בדיקת קשב” משתמשים היום אנשי מקצוע, מכונים ומוסדרות אקדמיים.

הבדיקה מיועדת לילדים מגיל שבע ומעלה.*

הנה סרטון המסביר על אבחון מוקסו וכולל גם הדגמה של המיבדק:

בדיקת אירלן

בחן עצמך- האם אתה צריך להעזר בשיטת אירלן?

http://www.irlen.co.il/tests/short.html

אם ענית “כן” על שלוש או יותר מהשאלות- אתה צריך להעזר בשיטת אירלן.

קשה לכם להתמיד בקריאה? אולי זוהי תופעת אירלן

©      האם קורה לכם או לילדיכם שאתם מתעייפים מקריאה אחרי פסקה או עמוד, מוכרחים לתת לעיניים מנוחה או לקום מהכיסא ולעשות הפסקה?

©      האם הטקסט “קופץ” או “רוקד” על הדף, האותיות מתערבלות או זזות בצורה המקשה על הקריאה?

©      האם העיניים שורפות לכם לאחר כמה דקות של קריאה, או שהראש מתחיל לכאוב?

יתכן שמדובר בתופעת אירלן, אשר התגלתה ונחקרה על-ידי הפסיכולוגית האמריקאית הלן אירלןבשנות ה-80  באוניברסיטת קליפורניה, במסגרת מחקר על סטודנטים דיסלקטיים.

שיטת אירלן עושה שימוש במסנני צבע, המותאמים אישית, כדי לפתור בעיות הקשורות לעיבוד החזותי. בעיות  של קריאה, למידה, קשב וריכוז, תפיסת עומק, רגישות לאור, מיגרנות וכאבי ראש.  מטרת השימוש במסננים אלו היא להפחית או להעלים לחלוטין את קשיים בעיבוד החזותי ולצמצם במידה רבה את הרגישות הרבה לאור.

אנשים עלולים לראות את הכיתוב בשחור על גבי רקע לבן באופנים שונים. בין התופעות שאנשים מדווחים עליהן ניתן למצוא אנשים שהכיתוב נראה להם מטושטש, זז, שוקע, רועד, תלת מימדי ועוד. רוב האנשים הסובלים אינם מדווחים על כך, מאחר והם מניחים שכך כולם רואים. את רובם לא שאלו עד היום :”כשאתה מסתכל על דף כתוב, איך הכתוב נראה לך”?

כתוצאה מההפרעות על הדף, הקריאה הופכת להיות מעייפת ומתסכלת, ויש לכך השלכות על הבנת הנקרא, על יכולת הלמידה וההתמדה בלימודים באופן כללי.

הבעיה אינה קשורה לעין ולחדות הראייה, אלא היא תוצאה של לקות בעיבוד המידע החזותי, אשר נגרם מכך שהמוח אינו מעבד בצורה יעילה אחד או יותר מהצבעים הקיימים בקרן האור. באמצעות מסנן צבע המותאם אישית, מתגברים על ההפרעה, ובכך משפרים את התפקוד החזותי.

הטיפול הינו פשוט ונעשה בשני שלבים:

* השלב הראשון, אבחון שקפים: שלב המיועד לברר האם  הנבדק סובל מתופעות אותן שיטת אירלן פותרת, ובאיזו מידה. באם יאובחן כסובל – יותאמו לו שקפים מסנני צבע.

* השלב השני, משקפיים מסנני צבע: נועד לאלו הרוצים לעבור לשימוש קבוע ויומיומי במסנני אירלן ולאלה שתופעות השיטה משפיעות עליהם בצורה כל כך משמעותית שרק משקפים מסנני צבע עשויים לשפר את תפקודם היומיומי.  המיוחד בעדשות מסננות הצבע האלה הוא, שהאדם המרכיב אותן אינו רואה כלל צבע וההפרעות החזותיות שיש לו, נעלמות בזמן שהוא מרכיב את המשקפיים.

לאחר האבחון והתאמת השקפים או המשקפיים חל שינוי, לעתים דרמטי מאד, ביכולת הקריאה, בהבנת הנקרא ובכישורי הלמידה. אנשים שלא יכלו לקרוא יותר מעמוד או חצי עמוד בכל פעם, מצליחים להתמיד ואף ליהנות מהקריאה עם השקפים. אנשים אשר מתחילים להרכיב את המשקפיים מדווחים על שיפור משמעותי באיכות חייהם וביכולתם לנהוג, לצאת החוצה  ולהעריך מרחק ועומק.

את השלב הראשון של האבחון – הכולל התאמת שקפים – ניתן לעבור במרכז לימודי יהבים.

השיטה קיבלה הכרה בינלאומית והיא מוזכרת בעיתונות מקצועית ובספרי לימוד. היא גם נחשפה במדיה בינלאומית, כולל: נשיונל ג’יאוגרפיק, תכנית הטלוויזיה האמריקאית 60 דקות, בוקר טוב אמריקה, בחדשות ה,NBC NEWS, ABC WORLD NEWS ב BBC בטלוויזיה באירלנד, הונג קונג, הולנד, ניו-זילנד, קוריאה הדרומית ואוסטרליה.

את השיטה הביאה לארץ גב’ שולמית אלעד, מומחית לליקויי למידה, מנהלת-מייסדת של מרכז אירלן ישראל.

טפסים ושאלונים

לחצו על הקובץ הרצוי :

לפני אבחון-1 (דף מידע – לפני אבחון).

אחרי אבחון-2 (דף מידע – מה עושים לאחר אבחון).

שאלון הורים- מעודכן (שאלון למילוי על ידי הורים – להביא למועד האבחון).

שאלון לבוגר (שאלון לבוגר מעל גיל 18 – להביא למועד האבחון).

שאלון למורה (שאלון למילוי על ידי המורה/מחנך/יועץ – להביא למועד האבחון).

תוכנת הקראה עלמה רידר

עלמה רידר – תוכנת ההקראה המדויקת בישראל

לקויי למידה וקריאה מתאפיינים בהתמודדות קשה עם לימודים והבנת הנקרא. עם עלמה רידר ניתן לשלוט על קצב ההקראה (וגם על סוג הקול: גבר או אישה) עלמה רידר תציג רקע נע מאחורי המילה המוקראת, לסיוע בקריאה, השהייה וחזרה נוחה על קטע מבוקש.

בעיה ידועה מוכרת בקרב לקויי קריאה, היא האפשרות להתרכז בקריאה עצמה. עלמה רידר הופכת כל מסמך לקובץ שמעMP3, להאזנה מתי ואיך שנח לכם.

עלמה רידר יודעת לקרוא מסמכי וורד, אתרי אינטרנט, מסמכי PDF (לאחר המרה לוורד), אתרי חדשות, תוכן ועוד.

לפרטים נוספים לחצו כאן וקבלו 10% הנחה למי שמגיע דרכינו ומקליד את הקוד “yehavim”.

דף מידע נוסף לשימושכם- לחץ כאן

2013 © כל הזכויות שמורות לורד ואמיר יהב - מרכז לימודי יהבים
שינוי גודל פונט