מוכנות לא'כיצד נדע לזהות האם ילדנו מוכן לכיתה א'?

המוכנות לכיתה א' מורכבת מארבעה מרכיבים עיקריים, נפרט קצת על כל אחד מהם:

 

המרכיב הרגשי

זוהי היכולת של הילד לזהות את רגשותיו ואת רגשות האחרים. הילד לומד לשלוט ברגשותיו בצורה המותאמת לסיטואציה ומאוזנת. הציפיות מהילד בתחום זה הן:

  • הכרת  העצמי – ידיעת שם ושם משפחה, שם הישוב בו גר, מקומו במשפחה והכרת עצמו.

  • שתהיה לו מידת סקרנות לסביבתו.

  • שיוכל לדחות סיפוק ולעמוד בתסכול.

  •  שיהיה עצמאי ויחוש עצמו בוגר,שידע לטפל בעצמו: להתלבש, להתפשט לשרוך שרוכים ולכפתר כפתורים.

  • שיוכל להיפרד מההורים.

  • שיהיה בעל ביטחון עצמי ויוכל לשאת גם חוסר הצלחה.

  • מודעות לתוצאות מעשיו.

המרכיב החברתי

היכולת להסתגלות לקבוצה חברתית ומסגרת: הבנת נורמות, קבלת מרות ומשמעת, הפנמת חוקי ההתנהגות של הכיתה ובית הספר, השתלבות בקבוצת הילדים בעשייה לימודית ובמשחק.  היכולת לכבד את האחר, להמתין בתור, לווסת עצמו חברתית.

התחום החברתי משמעותי בגלל ההתמודדויות החברתיות המצפות לילד בבית הספר ובשל ההשפעה של אלו על הדימוי העצמי. ילד שהתחום החברתי מטריד אותו יכול להיות מאד לא פנוי ללמידה.

כדי לסייע לילד לפתח את היכולות החברתיות שלו יש לאפשר לו ליצור יחסים חברתיים ולעודד אותו להיפגש עם חברים. ילד שאינו יכול לוותר ומתקשה להמתין לתורו או לעמוד בחוקי המשחק אינו בשל כנראה מבחינה חברתי.

 

המרכיב הגופני (פיזי)

ישנה חשיבות לתקינות מערכות הגוף והחושים. המרכיב הפיזי מתחלק למספר תחומים עיקריים:

  • מוטוריקה גסה-נבדקת היכולת להתמצא במרחב – הילד צריך להבחין בין הכיוונים והיחסים במרחב כגון: ימין לשמאל, למעלה למטה, בפנים בחוץ, ומעל מתחת. כמו כן, עליו לדעת  להפעיל את הגוף תוך תכנון ובאופן ספונטאני. חשיבותה של המוטוריקה הגסה היא בכך שהיא מהווה תשתית גופנית לפעילויות עדינות כגון הכתיבה הנדרשות בבית הספר.

  • יציבה טובה – נותנת בסיס טוב למיומנויות משוכללות ולגבוהות יותר.הילד צריך להיות מסוגל ללכת על קו מסומן מבלי לאבד את שיווי המשקל, ללכת על בהונות הרגליים, לעמוד ולקפוץ על רגל אחת, חגורת הכתפיים חזקה לצורך שליטה בהפעלת  היד, כדי שהפעילות העדינה והמורכבת של הכתיבה תהיה אופטימאלית וקלה לילד.

  • מוטוריקה עדינה-  היכולת התנועתית המאפשרת ביצוע פעולות כמו גזירה, הדבקה, כתיבה ועוד. היא כרוכה בהפעלת קבוצות שרירים קטנות באצבעות ובתיאום פעולתן עם פעולת העין. מיומנות זו  נדרשת לצורך כתיבה בכיתה, הילד אמור לדעת לצייר, לגזור, לקפל דפים, לכפתר, לחבר נקודות בקו, לצבוע בתוך תחום מוגדר,לשרוך שרוכים, להעתיק צורות ולצייר דמות אדם.

המרכיב הקוגניטיבי

    הבשלות השכלית (קוגניטיבית) מורכבת מהיכולת להפעיל מגוון תהליכי החשיבה כגון: זיכרון, אסוציאציה, אבחנה בין עיקר לתפל, יכולת לחשוב ולהבין עובדות ואירועים באופן מופשט והגיוני, יכולת למידה תואמת גיל ומערכת זיכרון. בנוסף, נבדקת יכולת שפתית המהווה בסיס הכרח לרכישת הקריאה והיא מורכבת ממספר היבטים: אוצר מלים תואם, ידע ותחביר, אוריינות.

 

נהוג לחלק את המרכיב הקוגניטיבי לשלושה חלקים:

רמה שכלית מתאימה לגיל- משמע, מצבור ידע עובדתי על העולם ויכולת לחשוב ולהבין עובדות ואירועים באופן מופשט והגיוני, כמו: קשר של סיבה ותוצאה, קשר ורצף של זמנים (לפני, אחרי, עבר, עתיד), קשר של תנאי ותלות (אם… אז…)

 

יכולת קוגניטיבית תואמת גיל- כלומר, היכולות המאפשרות לנו את עיבוד המידע הרציף מן הסביבה. הכוונה היא בעיקר ליכולת קשב וריכוז טובה, אותה יכולת לסנן גירויים, להפריד בין עיקר לטפל, ולהתמקד בעיקר למשך הזמן הנדרש (להתמקד בדברי ההסבר של המורה בתוך הרעש של ילדי הכתה, או רעש הקולות הבא מהמסדרון ומחצר בית-הספר.

 

מערכת זיכרון – מרכיב חשוב לא פחות. הכוונה לזיכרון קצר טווח ולזיכרון ארוך טווח, המאפשרים לנו לקלוט, לזהות, להבין ולצבור גירויים שאנו רואים, שומעים וחשים סביבנו. קיים קשר הדוק בין קשב וריכוז לבין זיכרון: כאשר הקשב לקוי, הזיכרון נפגע.

לסיכום, נושא המוכנות לכיתה א' הוא נושא מורכב. חלק מהילדים מגיעים לכיתה א' כשהם מוכנים אך ישנם ילדים שסדנת מוכנות יכולה לסייע להם להשתלב בצורה טובה יותר בסביבה החדשה.

 

לפרטים נוספים לגבי סדנת מוכנות לכיתה א' בשנת הלימודים הקרובה אנא צרו אתנו קשר. 

2013 © כל הזכויות שמורות לורד ואמיר יהב - מרכז לימודי יהבים
שינוי גודל פונט