גיבוש הזהות העצמית בתחילת גל ההתבגרות

שאלה:

בתי עולה לכיתה ה'. בסוף השנה שעברה היה לה קצת קשה מבחינה חברתית ולאחר מכן גם בלימודים הייתה ירידה. החברות הטובות שלה הפסיקו להזמין אותה לפעילויות חברתיות והיא קיבלה את זה מאד קשה. בחופש הגדול הקשר התחזק שוב והיא יצאה מהמשבר. איך אפשר לעזור לה בתחילת השנה כדי שהמצב לא יחזור על עצמו בשנה הבאה?

 

תשובה:

בתחילת גיל ההתבגרות הנושא הכי מעסיק הוא הזהות העצמית (מי אני, מה אני..) ואיך אני נראה ומתקבל בחברה. העיסוק בתכנים הללו ממשיך ללוות אותנו גם כבוגרים, אך הוא בשיאו בשנות גיל ההתבגרות.

השינויים במצב החברתי של בתך מאד אופייניים לגיל, ויתכן מאד שהם ימשיכו גם בשנים הקרובות עם עליות וירידות במצבי-הרוח הקשורים לתחושתה לגבי הזהות העצמית שלה מצד אחד, ולקבלה החברתית שלה מן הצד השני. למרות שזה אופייני וקורה אצל רוב המתבגרים, צריך לשים לב ולעקוב שהמצב אינו חורג ויוצא משליטה, כאשר הסימנים המדאיגים הם:

  • שינויים בדפוסי שינה – שינה מרובה באופן משמעותי, או מועטה באופן משמעותי (למשל, מתבגר שנה לישון 6-7 שעות בלילה, ועכשיו ישן כמה שעות במהלך היום וכ-9 שעות בלילה, או ההיפך: מעבר ללילה בן 2-5 שעות)

  • שינויים בדפוסי אכילה – אכילה מוגזמת או מועטה לאורך זמן, מעבר לדיאטה "מקומית", צריכים להדליק אור אדום שמשהו לא בסדר. ההתחבטות בנושא המראה היא, כאמור, אופיינית ונורמטיבית, אך הרזייה ממושכת דורשת התייחסות.

  • שינויים בדפוסים חברתיים – ילד שנהג לצאת הרבה ולהיפגש עם חברים מפסיק לצאת ומסתגר בחדרו, או ההיפך – ילד שנהג לא לצאת פתאום נפגש במשך שעות ארוכות עם ילדים חדשים וזרים מחוץ לבית. כמו-כן, צריך לנסות ולראות עם מי המתבגרים שלנו בוחרים לצאת ולהסתובב כדי לדעת מיהן הדמויות המשמעותיות בחייהם.

 

לשאלתך – מה ניתן לעשות כדי שהמצב הטוב יימשך? חשוב מאד לדבר עם הבת ככל שניתן, לשמוע ממנה חוויות אחרי הלימודים על מה שהתרחש במשך היום ועל תכניותיה למשך היום. אם תזהי שינויים  – חברות חדשות שנכנסות לתמונה, חברות ותיקות שגורמות לבעיות – כדאי לנסות ולברר בעדינות מהי המשמעות של השינויים ולהציע כיווני פעולה חדשים, כמו למשל ליצור קשר עם חברה מהכיתה שאולי תהיה חיובית עבורה, או תגובה חדשה לרפרטואר מול הבנות שמנסות להציק לה. כמו-כן, ברוח הדברים היום – השתדלי לדעת באילו מנגנונים היא מעורבת באינטרנט – פייסבוק, ICQ, משחקים אינטראקטיביים, ולנסות ולראות מדי פעם עם מי היא מתכתבת ומהי רוח הדברים.

 

2013 © כל הזכויות שמורות לורד ואמיר יהב - מרכז לימודי יהבים
שינוי גודל פונט