לכולם יש הפרעת קשב

לכולם יש הפרעת קשב…??

לפעמים נדמה כי הפרעת הקשב היא המגיפה החדשה, כולם מסביבנו (כולל אותנו?) נדבקים.. האם זה נכון? הנה כמה דוגמאות:

טל הוא תלמיד בכיתה י', שקט ומופנם. לאחרונה, הוא מרגיש שאינו מצליח להתמיד ולהצליח בלימודיו וציוניו מתחילים לרדת, למרות שעדיין הוא משתדל להכין שיעורים וללמוד למבחנים, לא תמיד בהצלחה. הוא מתוסכל מאד כשהוא מקבל מבחן עם ציון, כי הציון תמיד יותר נמוך ממה שהוא חשב שהוא יקבל. הוא מודה שבכיתה הוא רואה את המורה מדברת, אך לא שומע ולא מקשיב לנאמר, מתרחק במחשבותיו מן הנעשה בשיעור למקומות אחרים ומעניינים יותר, ומגלה חוסר עניין במקצועות הקשים עבורו. טל הינו ממושמע, ציון ההתנהגות שלו תמיד טוב, והוא לעולם לא מתפרץ או משתולל.

נועה היא ילדה בת 8, תלמידת כיתה ב', אשר לא מסוגלת לשבת לכמה דקות על הכיסא. היא מרבה לדבר ולהתערב גם בתשובותיהם של אחרים, לחפש תעסוקות במהלך השיעורים ומרבה לריב ולהתווכח. בבית קשה מאד להוריה לגרום לה לעשות דברים שאינה אוהבת או רוצה לעשות – ובכך כלולות גם מטלות של בית הספר.

עומר הוא אב לשלושה ילדים, בעל עסק פרטי לפרסום, אשר מעיד על עצמו כי הוא חסר כוחות לאחרונה, עייף ויגע. בעבודה הוא מרבה להפנות מטלות לעובדים אחרים, ומנסה להתמקד בדברים אותם הוא מוכן לסבול. לעתים קרובות, נוצר צורך לבצע שוב דברים שהוא כבר עשה, דבר אשר מכעיס ומרגיז את האנשים שעובדים אתו. לדבריו – תמיד זה היה המצב, אבל בשנתיים האחרונות הוא כבר מתקשה לסבול את זה.

גל, בן 9, הוא ילד יפה ושובה-לב, אשר לא מסוגל לקבל מרות של המחנכת בבית-הספר, זו השנה הרביעית (למד עד היום אצל שלוש מחנכות שונות). הוא בן הזקונים הנערץ והאהוב בבית, לעולם לא שומע תשובה שלילית על כל דבר שהוא מבקש, ויודע היטב להשתמש בקסמו כדי להפעיל את כולם בסביבה.

האם כולם עם הפרעת קשב? כיצד ניתן לדעת? דרך אחת לבחון האם מדובר כנראה בהפרעה ממקור נוירולוגי, היא לבצע בדיקת קשב ממוחשבת מסוג מוקסו, אשר בודקת תפקוד קשב רגיל וגם תחת הסחות. הבדיקה מבוצעת כמה שנים, והיא מהימנה, תקפה ורגישה. אם התוצאה של הבדיקה שמתקבלת הינה תקינה, למרות התיאורים של הקשיים, כדאי לבדוק כיוונים נוספים, כמו קושי רגשי, קושי בויסות חושי או בעיה עם גבולות ועם סמכות הורית.  במקרים שבהם הבדיקה אינה תקינה, ההמלצה היא לחזור על הבדיקה עם ריטלין או עם התערבות אחרת (טיפולים צמחיים, ביו-פידבק, תוכנות לחיזוק קשב וזיכרון, הומאותיה וכו') ולראות האם יש השפעה, ועד כמה היא משמעותית. במידה ואנחנו רואים שינוי, אנו ממליצים על אבחון של רופא מומחה, אשר יקבע דיאגנוזה ודרכי טיפול.

היתרון הגדול הוא שעכשיו יש פתרון אובייקטיבי, לא יקר, זמין ונוח, אשר יבהיר לנו במהירות, אחת ולתמיד, האם יש לנו אינדיקציה להפרעת קשב נוירולוגית או לא. מניסיון – עצם האבחון הוא משמעותי מאד להורים ולנבדק, כי פתאום מסתבר לנו שלא "סתם" היו בעיות וקשיים עד יום – יש לכך סיבה אמיתית. וגם להיפך – כאשר הבדיקה מראה שאין אינדיקציה, ניתן להמליץ על כיווני בדיקה נוספים, אלטרנטיביים, ולאפשר לנבדק להגיע למקום טוב יותר בחייו. צריך רק את האומץ והנחישות להגיע למעמד הבדיקה – משם הדברים זורמים הרבה יותר בקלות.

מנהלת המרכז, ורד יהב, הינה בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות ותואר שני בייעוץ חינוכי מהאוניברסיטה העברית, ובעלת וותק של עשרים שנים בתחום.

סגור לתגובות.

 

2013 © כל הזכויות שמורות לורד ואמיר יהב - מרכז לימודי יהבים
שינוי גודל פונט