אבחון לקויות למידה

אבחון לקויות למידה

לעיתים קרובות נוטים להתבלבל בין עצלנות לבין לקויות למידה אצל ילדים בעיקר שהם לא מאובחנים. הסיפור של סער ממחיש יותר מכל מדוע  המערכת בשיתוף ההורים צריכים להיות קשובים לקשיים של התלמיד ולעזור לו בהתמודדות.

סער הוא תלמיד בכיתה ט' – מקובל בחברת הכיתה והשכבה ואהוב בביתו. הוא עוסק ברצינות בהכנות להדרכה בתנועת הנוער ובכדורסל כל יום אחר-הצהריים עד לשעות הערב, ולאחר מכן ממשיך בפגישות עם חברים. הוא נמצא מעט מאד שעות בבית. הוא משקיע את המינימום (אם בכלל) בעבודה הקשורה לבית הספר בבית – הן בהכנה למבחנים והן בהכנת שיעורים. סער מעולם לא עבר אבחון לקויות למידה ולא טופל ברמת קשב וריכוז.

שיפור בגרויות אחרי צבא

סער מצליח בתחומים שבהם מספיק לשבת בכיתה ולהקשיב, ולרוע המזל, ככל שעולים בסולם הכיתות, זמני ההוראה הפרונטאלית הולכים ומצטמצמים והבגרות באופק נראית כפוטנציאל בלתי מנוצל… צערם של הוריו מובן לו וגם הוא היה רוצה שיהיה אחרת – אבל הוא פשוט לא מצליח להביא את עצמו לכך. למרות כוונותיו הטובות, כאשר מסתיים היום הארוך של בית-הספר, כדורסל וחברים – לא נותר בו שום כוח להיאבק ולהתמודד עם היסטוריה ואנגלית, שלא לדבר על מתמטיקה.

הוריו מודאגים ממצבו הלימודי, ומוצאים את עצמם מתעמתים על כך עם סער כמעט בכל יום. לפני כל יום הורים בבית-הספר סער מרגיש כי מטען כבד מונח על כתפיו, והתסריט הקבוע כבר מתנגן בראשו: המורים מחבבים אותו, אך לא מבינים מדוע הוא לא משקיע שום עבודה בלימודים – לא בבית ולא בכיתה. משדרים לו, וגם אומרים לו, שהוא עצלן.

האם סער עצלן? אולי הוא לקוי למידה?

הדבר שהכי חורה לסער הוא הדימוי של עצלן שדבק בו – אחד שמשתמט, שלא עומד באחריות, לא בסדר.. הרי בהדרכה ובכדורסל הוא משקיע שעות רבות מזמנו ומהאנרגיות שלו – איך אפשר להגיד עליו שהוא עצלן? מדוע זה קורה לו?? למה כל כך קשה לו ללמוד?

החשיבות באבחון לקויות למידה בתחומי בית הספר

כשאנו שומעים ממורים או מהורים על תלמיד שהוא פשוט עצלן, צריך תמיד לבדוק אפשרויות נוספות, כי הרוב הגדול של התלמידים אינו פשוט "עצלן" – יש סיבות שונות המפריעות לתלמיד למצות את יכולתו ולהצליח. עבור ילד כמו סער, שפעיל במסגרות חברתיות וספורטיביות, טוב שישאלו שאלות ראשוניות לבירור הקושי כבר במסגרת בית הספר

האם סער קורא מיוזמתו בבית ספר, עיתון או אינטרנט? אם כן אילו תחומים מעניינים אותו וכמה זמן הוא מוכן להשקיע בכך? ואם זה לא מיוזמתו – האם הוא מוכן לקרוא כשקוראים יחד איתו או מאזינים לו?

האם כתב היד של סער ברור? האם הוא נהייה בלתי-קריא לאחר כמה שורות? האם האחיזה של העיפרון והדף "מקורית", או נכונה?

¬ האם סער מגלה אחריות בתחומים אחרים, שאינם לימודיים, כמו חוגים, תחביבים, ספורט או טיפול בבעלי-חיים?

לקויות למידה לא מאובחנות "מכסחות מוטיבציה"

ליקויי-למידה יכולים למנוע מתלמידים להצליח בלימודים למרות המוטיבציה הראשונית שלהם ולפתח "קריירה" של עצלנים הגורמת לתסכול ולמתח. תלמיד לקוי למידה בדרך-כלל לא משתמש במיומנויות של קריאה וכתיבה מרצונו מחוץ לבית-הספר בגלל הקשיים שלו ולא בגלל היותו עצלן.

כמו-כן, ישנם תלמידים אינטליגנטים מאד שמצליחים בשיטות משלהם לחפות על הקשיים וללמוד איכשהו למרות הקושי. ("אני נבחן מהזיכרון", למשל). תלמידים המגלים עקביות, אחריות והשקעה בתחומים שאינם למידה, כנראה נמנעים מהשקעה דומה בלימודים לא בגלל חוסר-אחריות ועצלנות, אלא בגלל משהו שמפריע להם.

חשוב מאד לערוך בירור ראשוני עם המורה או היועצת של התלמיד בבית-הספר, ובמידת הצורך לפנות לאבחון לקויות למידה מקצועי, כדי לחסוך מן התלמיד ומהוריו את ההתמודדות עם הקשיים של סטיגמת ה"עצלן", וכדי ללמד את התלמיד כיצד ניתן, למרות הקשיים, להגיע ללמידה ולהישגים. כיום גם ניתן לקבל התאמות ("הקלות") במבחנים בבית-הספר ובבחינות הבגרות, וגם במבחן הפסיכומטרי ובלימודים גבוהים.

אבחון לקויות למידה ביהבים

במסגרת תהליך האבחון מנסה איש נמקצוע לאתר ולסווג לקויות או קשיים אצל הנבדק/ת. אבחון של קשיי למידה בודק יכולות קוגניטיביות וכישורי למידה, קריאה כתיבה זיכרון והתארגנות.  האבחון נועד לסייע באיתור הסיבות לכשלים לימודיים, לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות ובבניית תוכנית לימודית מותאמת או שיפורה.

סגור לתגובות.

 

2013 © כל הזכויות שמורות לורד ואמיר יהב - מרכז לימודי יהבים
שינוי גודל פונט