התאמות לבגרויות

מה זה התאמות לבגרויות?

התאמות הן תנאי בחינה מיוחדים הניתנים לתלמידים עם לקויות למידה במטרה שהמבחן ישקף כראוי את הידע והמיומנות הנדרשים. לדוגמא כתיבה איטית יכולה ליצור בזמן מבחן פער בין רמת הידע של התלמיד לבין מה שמשתקף במבחן. תוספת זמן למבחן מסייעת לתלמיד להביע את הידע.

משרד החינוך חילק את ההתאמות לשלוש רמות על פי היקף השינויים החלים במתכונת הבחינה‏:

רמה 1 – התאמות שאינן פוגעות במהות הנמדדת על ידי הבחינה. התאמות אלו יאושרו על ידי המועצה הפדגוגית, על סמך אבחון דידקטי. הן כוללות: הארכת זמן הבחינה, התעלמות משגיאות כתיב, שעתוק הבחינה, הגדלת שאלון הבחינה ודף נוסחאות מורחב.

רמה 2 – התאמות העלולות לפגוע באופן חלקי במהות הנמדדת על ידי הבחינה, והן מתייחסות בעיקר לשינויים בתנאי הבחינה אך לא בתוכנה. התאמות אלו יאושרו על ידי המועצה הפדגוגית, על סמך אבחון דידקטי או אבחון משולב (פיסכודידקטי). הן כוללות: הכתבת המבחן, הקראה או השמעה של שאלון המבחן ובאנגלית – שימוש במילון אלקטרוני והקלטה של התשובות.

רמה 3 – התאמות המשנות את המהות הנמדדת על ידי הבחינה ומתייחסות לשינויים הן בתנאי הבחינה והן בתוכנה. התאמות ברמה זו ניתנות במקרים מיוחדים בלבד, באישור מיוחד של ועדת ההתאמות המחוזית. הן כוללות: שאלון מותאם, בחינה בעל-פה והמרה של בחינת הבגרות במתמטיקה במקצוע אחר.

לנבחנים אקסטרניים: מגישים בקשה להתאמות בשלוחה האקסטרנית במעמד הרישום, או כשמביאים את אישור בית הספר משנים קודמות. לקריאה נוספת בנושא באתר ויקיפדיה ליחצו על הקישור.

להמשך קריאה בנושא תלמידים עם לקויות למידה וגם אבחונים, לחצו על הקישור.

הנה לינק לאתר שפ"י (שרות פסיכולוגי חינוכי) במשרד החינוך.

 

2013 © כל הזכויות שמורות לורד ואמיר יהב - מרכז לימודי יהבים
שינוי גודל פונט