מאפיינים חברתיים של ילדים ומתבגרים עם ADHD

"אני יכולה להבין שלילד שלי קשה להתרכז בכיתה עם כל כך הרבה ילדים בנושאים שקשים לו ללמוד, אבל למה הוא לא מצליח למצוא חברים, או להתמיד בחוגים?"

 

שאלה זו נשאלת על-ידי הורים רבים לילדים ולמתבגרים עם קשיים בקושי ובריכוז – ADD או ADHD.

 

בשביל להבין מדוע זה קורה (אצל חלק מהאוכלוסייה), עלינו לזכור כי אותם הקשיים הגורמים לכך שלילד קשה להתרכז בלימודים אקדמיים, למעשה מובילים גם לקשיים במקומות אחרים בחיים:

*        קושי בויסות – חל ברמת החושים והתפיסה החושית, ואף ברמות של שיפוט והערכה. כך למשל, נגיעה של יד על הכתף עלולה להיתפס כמכה מכוונת; קריאה בקול בשם של הילד – צעקה ועלבון ציבורי; מענה שלילי לשאלה או להזמנה – דחייה מוחלטת; תגובות אלה אינן פועל יוצא של אישיותו של הילד או המתבגר, אלא של הדרך שבה מוחו מגיב ומפרש את הסביבה. אין ספק, שתגובתיות-יתר זו פוגעת ביכולת השתלבות חברתית, מפני שהתנהגויות שילדים אחרים היו "שמים בצד", הופכות להיות העיקר בחייו של ילד עם הפרעת קשב וריכוז ומקשה על אינטראקציה חברתית תקינה. פעמים רבות, ניתן לראות התחלות של קשר – הילד מזמין חבר חדש הביתה או הולך לחבר חדש – ולאחר מכן אין לכך כל המשך: או שהילד פירש את תגובת חברו כדחייה, או שהחבר החדש לא מבין מדוע הילד אינו מעוניין בהמשך. בכל מקרה, ישנן הרבה יותר התחלות חדשות מאשר קשרים שנמשכים לאורך זמן. בגיל ההתבגרות, תופעה זו יכולה להקשות ולהכביד מאד, וצריך לעקוב ולוודא שהקושי אינו הופך לתופעות חמורות יותר, כמו דיכאון.

*         אימפולסיביות – חוסר היכולת לתכנן, להבין את ההשלכות ואת המשמעות של המעשה או האמירה והקושי לרסן ולבלום – כל אלה גובים מחיר מזירת חיי החברה של הילד.  לעתים קרובות, ילדים אימפולסיביים מתנהגים בצורה המעוררת כעס ורוגז בקרב האנשים הקרובים אליהם – בני המשפחה, חברים ומורים. למשל, ילד המתקשה לחכות לתורו בזמן שיעור או שיחה בין ילדים – גורם לכך שחבריו לשיח יחושו כעס ותסכול מ"השתלטות" על הדיבור וחוסר מוכנות לחכות לתורו לדבר. פעמים רבות ניתן לראות את זה בזמן השיעור בכיתה, כאשר הילדים האימפולסיביים עונים ללא הצבעה וללא התייחסות לכללי השיח בכיתה ובכך מרגיזים את חבריהם, ובעיקר כאשר מדובר בתופעה החוזרת על עצמה שוב ושוב, ללא תגובה לניסיונות הסביבה "לחנך" לשיח נכון ומאוזן. סיבה נוספת לכך שנטייה זו מרגיזה את הסובבים היא שלעתים קרובות הילד האימפולסיבי מתפרץ ומדבר שלא בתורו על נושאי שאינם קשורים באופן ישיר לנושאי השיחה, בגלל חשיבתו האסוציאטיבית – כך שבסופו של דבר הוא גם "זוכה" לתגובות שליליות על תוכן דבריו, ולא רק על אופן ההתנהגות שלו.

אימפולסיביות עלולה להוביל את הילד גם  למקומות בעייתיים יותר, אשר הסנקציות עליהם אף חמורות יותר: שקרים, גניבות ופגיעה-עצמית.    

 

*        חוסר קשב – קושי זה מתבטא בשכחנות, פיזור, בלבול וחוסר תשומת לב לפרטים. כל אלה גורמים לכך שלילד יהיה קשה לתקשר באופן נורמטיבי עם חברים ועם מורים לאורך זמן. כך, למשל, ילד עם קשיים בריכוז עלול להפסיק להקשיב באמצע שחברו מספר לו משהו ולגרום לתחושה של "חוסר אכפתיות" על ידי הצד השני. בכיתה מעורר חוסר קשב את כעסם של המורים בדרך כלל, ומוביל לכך שהילד מתנתק מהמטלות שעליו להכין בכיתה ובבית. חשוב לזכור, כי אין זה בשליטתו של הילד ולנסות לכעוס פחות כשזה קורה.. כמו-כן, ניתן לאמן את הילד לשתף את חבריו בקושי שלו להתרכז לאורך זמן ולבקש מהם "להחזירו" לשיחה כשהוא מאבד את הקשב ולא לכעוס עליו.

 

כל אלה הם רק חלק מן הקשיים הנערמים בדרכם של ילדים עם ADHD, המקשים על חייהם הן במסגרת בית הספר, והן במסגרות של הבית והחברה. למרות שאין זה פשוט להתמודד עם ההשלכות, ישנם דברים רבים שניתן לעשות. על כך – בפעם הבאה.

 

הכותבת הינה יועצת חינוכית ובעלת מרכז לימודי יהבים בגדרה. במרכז מתקיימים לימודים לתלמידים לקויי למידה לקראת בגרויות אקסטרניות, ותמיכה לימודית לתלמידים שלומדים במערכת החינוך הרגילה מגיל גן חובה ומעלה. כמו-כן, מתקיימות במרכז פעילויות קבוצתיות לתלמידים בעלי קושי רגשי או חברתי, טיפול בשיטת רביב, הוראה מתקנת, קלינאית תקשורת ועוד.

סגור לתגובות.

 

2013 © כל הזכויות שמורות לורד ואמיר יהב - מרכז לימודי יהבים
שינוי גודל פונט