הילד מתקשה בלימודים – מתי לעשות אבחון ?

מתי לעשות אבחון? הילד לא ממצה יכולת, מרכז לימודי יהבים מבצע אבחונים

מתי לעשות אבחון ? קושי בזיכרון, קושי בהבנת הנקרא

שאלה:

בשיחה עם המחנכת של הבן שלי בכיתה ז', נאמר לי כי הוא לא ממצה את יכולתו הלימודית. בשיעורים בכיתה יש למורים תחושה שהוא מבין את החומר, משתתף ופעיל בשיעור, כל זמן שלא צריך להכין עבודה בכיתה או בבית. מבחנים הישגיו נמוכים (ולפעמים נכשל). קל לו יותר במקצועות בהם אינו צריך לכתוב הרבה, כמו מתמטיקה ואנגלית. תמיד האמנו כי הוא ילד חכם ונבון, בעל ידע עולם ועניין באקטואליה.

מה עושים?

 

תשובה:

 כאשר אנחנו שומעים את המשפט "אינו ממצה יכולת", והדבר מסתדר עם תחושתנו כהורים כי הילד מוכשר ונבון, אך לא מצליח בלימודיו, כדאי לבדוק מהו המקור לפער הזה.

רוב התלמידים מעוניינים להצליח ולהגיע להישגים גבוהים בלימודים, אך לפעמים מתייאשים ומוותרים על שאיפותיהם לנוכח קשיים שונים. בדיקה קצרה של איש מקצוע יכולה לברר את הנקודות הבאות:

  • קשיים בכישורי למידה בסיסיים – קריאה, כתיבה, זיכרון

  • קשיים בזיכרון חזותי ושמיעתי

  • קשיים בקשב ובריכוז, ו/או בתפקודים ניהוליים

  • קשיים רגשיים

  • יכולת כללית

 

אם בדיקה ראשונית כזו תצביע על כך שקיימות עדויות לליקויי למידה או לקשיים בקשב ובריכוז, ימליצו על עריכת אבחון דידקטי או פסיכו דידקטי לילד. ("ילד" יכול להיות גם בן 17 או חייל משוחרר, לצורך העניין.)

 

אבחון פסיכו דידקטי נערך על-ידי פסיכולוג חינוכי, ובודק יכולת (IQ), מצב רגשי וכישורי למידה. אבחון דידקטי נערך על-ידי מאבחנת דידקטית, ובודק כישורי למידה (קריאה, כתיבה, זיכרון חזותי, זיכרון שמיעתי, אנגלית, חשבון ועוד). בדיווח המתקבל בסוף האבחון מפורטות היכולות של הילד והקשיים או הליקויים, ולבסוף שורה של המלצות לטיפול ולהמשך אבחון (בדיקות רפואיות שונות – ראייה או מיקוד ראייה, שמיעה, קשב וריכוז, בירור של ריפוי בעיסוק או פיזיותרפיה) ולהוראה מתקנת. לבסוף, במידה ונמצאים ליקויי למידה, ישנה גם המלצה להתאמות בדרכי היבחנות בבית-הספר. שני האבחונים תקפים לחמש שנים.

 

חשוב לזכור ולהבין כי אבחון הוא רק צעד אחד בדרך לעבודה עם ילד לקוי-למידה. לאחר שהתבררו לנו מהם הקשיים, יש צורך לעדכן את המורים העובדים איתו ולעקוב אחרי מימוש ההתאמות במבחנים, אך במקביל יש צורך לאפשר לילד לקבל הוראה מתקנת, או אם כבר מדובר בסוף חטיבת הביניים או בתלמיד תיכון, כדאי לעזור לשפר אסטרטגיות למידה. ליקויי למידה לא עוברים במשך השנים, אך טיפול נכון יכול בהחלט לקדם תלמידים לקויי למידה ולאפשר להם להצליח.

אין כל קשר בין ליקויי למידה לבין אינטליגנציה!!

סגור לתגובות.

 

2013 © כל הזכויות שמורות לורד ואמיר יהב - מרכז לימודי יהבים
שינוי גודל פונט