התמודדות עם קשיים במסגרת המעבר לתיכון

שאלה:

הבת שלי הייתה תלמידה מצטיינת כל השנים, עד שהגיעה לכיתה י'. מאז, קשה לה מאד להתמודד עם מבחנים וציוניה ירדו באופן משמעותי. היא משקיעה המון זמן ומאמץ בהכנה למבחנים בבית, אבל לא מצליחה לעבור את השבעים במקרה הטוב. המורים שלה מאד אוהבים אותה ותמיד מציינים אותה לחיוב מבחינת התנהגות והשתתפות. איך אפשר לעזור לה?

 

תשובה:

המעבר לחטיבה עליונה וללימודים לקראת בחינות בגרות יכול להיות קשה עבור תלמידים אשר מסתמכים בעיקר על אסטרטגיות-למידה של הקשבה בכיתה, (ובמקרה הטוב) הכנת שיעורים וקריאה של החומר לפני המבחן. פעמים רבות, זה כבר לא מספיק כדי לעבור בציונים גבוהים מבחנים ברמה של מבחני בגרות. במצבים אלה, יש צורך בעיבוד נוסף של החומר באמצעות סיכומים, ארגון של חומרי לימוד שונים (אינטגרציה) וזכירה של נושאים מרובים. כשמדובר במקצועות מדעיים, פעמים רבות נדרש מהתלמידים ליישם את הבנתם בצורה של פתרון תרגילים ונוסחאות, ולא רק באופן תיאורטי. חלק גדול מהתלמידים מצליח להסתגל לשינוי – מי בתחילת השנה של י' ומי רק כעבור שנה ב-י"א – אבל תמיד יש קבוצת תלמידים שלמרות מאמציהם הכנים להצליח, נשארים מתוסכלים.

 

במקרים אלה, כדאי לבדוק את הנושאים הבאים:

  • האם התלמיד יודע כיצד להתמודד עם חומר רב: ארגון החומר, סיכום, שילוב של נושאים שונים, זכירת החומר ומענה על שאלות ברמת בגרות?

  • האם התלמיד יודע כיצד לתכנן באופן סביר את זמנו – כמה זמן להקדיש ללימוד למבחן, כיצד לחלק את החומר לנושאים, מתי לערוך חזרות כלליות על כל החומר, כיצד להתארגן לקראת כמה מטלות בו-זמנית?

  • האם התלמיד מצליח לקרוא בזמן סביר את הטקסט ולהבין את הכתוב? האם הוא מצליח לכתוב תשובה של חצי עמוד לפחות כאשר הוא נדרש לכך?

כדאי לשבת עם התלמיד ולבחון זאת באופן מעשי, כי התשובות בשיחה לא תמיד משקפות את המצב האמיתי.

אם השאלות הללו מובילות לתשובה שלילית, כדאי לפנות לבירור מקצועי לגבי הפרעות בקשב ובריכוז, וקיומם של ליקויי למידה. אבחון יכול להציע תכנית טיפול באסטרטגיות למידה ודרכי היבחנות חלופיות (התאמות) אשר יקלו על התלמיד להתמודד עם קשייו ולהצליח להשיג ציונים גבוהים יותר. רופא מומחה (נוירולוג או פסיכיאטר) יכול לאבחן בעיות קשב וריכוז ולהמליץ על טיפול בהתאם.

 

כדאי לשים לב לתלונות של תלמידים בחטיבה העליונה ולקחת אותן ברצינות, במקרים בהם תלמידים משקיעים מאמץ גדול ללא הצלחה בציונים. טיפול והתאמות יכולים לחולל שינוי משמעותי בציונים ובמוטיבציה של התלמיד להגיע לבית הספר ולהבחן.

2013 © כל הזכויות שמורות לורד ואמיר יהב - מרכז לימודי יהבים
שינוי גודל פונט