קשב וריכוז ראשי

קשב וריכוז

מהי הפרעת קשב וריכוז?

בדיקות קשב ממוחשבות – מוקסו

האם אתם רוצים לדעת אם נדמה לכם שיש לכם הפרעת קשב, או לראות באופן מדויק אם קיימת אינדיקציה להפרעת קשב?

הפרעת קשב וריכוז היא אבחנה בה משתמשים רופאים לתאר ילדים הסובלים מקשיי ריכוז ו/או הפרעה היפראקטיבית. בשנים האחרונות נדמה כי יש עליה חדה במספר האנשים המאובחנים עם הפרעות קשב. בבלוג כתבתי על כך שנדמה כי לכולם יש הפרעות קשב.

כבר מההגדרה  ניתן להבין כי מדובר בשני מאפיינים שאינם חייבים להופיע יחד, והאבחנה יכולה להיעשות בנוכחות אחד מהם בלבד. הפרעת הקשב מאופיינת בכך שהיא קרובה מאד לתפקודו הנורמאלי של הילד, אך עם זאת היא עלולה לגרום סבל ניכר לילד עצמו ולסביבה, ומשום כך היא מחייבת התייחסות. (כיום, ההגדרה המקצועית הינהInattentives, או חסרי קשב).

ההפרעה בקשב מוצגת בד"כ כבעיית התנהגות, אך היא בעצם הפרעה אורגנית, הממוקמת במוח. היא תוצאה של האטה וחוסר עקביות בעיבוד האינפורמציה במוח (ספציפית, באונה הקדמית). בדומה לליקוי למידה, היא יכולה להופיע בילדים עם יכולות שכליות שונות, גם בקרב ילדים מחוננים. ביטויי חוסר הקשב הם: חוסר ארגון ונטייה ל"בלגן", חולמנות, שכחנות, קושי להתמקד בדברים והסחת דעת מהירה.

אחד המרכיבים הפחות נעימים של ההפרעה בקשב הוא ההיפראקטיביות, אם היא קיימת (בערך מחצית מהילדים סובלים ממנה). ההיפראקטיביות מתבטאת בחוסר איפוק, אימפולסיביות, חוסר יכולת לחכות בתור, קושי לשלוט בכעס או בתסכול ותנועה מתמדת. הפרעת קשב היא תופעה שכיחה, המוערכת בכ-5%-10% מהאוכלוסייה.

חוסר קשב וחיי חברה

הורים רבים מבינים שלילד שלהם יש קושי בלימודים כתוצאה מבעיית קשב אך אינם מבינים למה זה משפיע עליהם גם מבחינה חברתית. בשביל להבין מדוע זה קורה (אצל חלק מהאוכלוסייה), עלינו לזכור כי אותם הקשיים הגורמים לכך שלילד קשה להתרכז בלימודים אקדמיים, למעשה מובילים גם לקשיים במקומות אחרים בחיים:

* קושי בויסות – חל ברמת החושים והתפיסה החושית, ואף ברמות של שיפוט והערכה. כך למשל, נגיעה של יד על הכתף עלולה להיתפס כמכה מכוונת; קריאה בקול בשם של הילד – צעקה ועלבון ציבורי; מענה שלילי לשאלה או להזמנה – דחייה מוחלטת; תגובות אלה אינן פועל יוצא של אישיותו של הילד או המתבגר, אלא של הדרך שבה מוחו מגיב ומפרש את הסביבה. אין ספק, שתגובתיות-יתר זו פוגעת ביכולת השתלבות חברתית, מפני שהתנהגויות שילדים אחרים היו "שמים בצד", הופכות להיות העיקר בחייו של ילד עם הפרעת קשב וריכוז ומקשה על אינטראקציה חברתית תקינה. פעמים רבות, ניתן לראות התחלות של קשר – הילד מזמין חבר חדש הביתה או הולך לחבר חדש – ולאחר מכן אין לכך כל המשך: או שהילד פירש את תגובת חברו כדחייה, או שהחבר החדש לא מבין מדוע הילד אינו מעוניין בהמשך. בכל מקרה, ישנן הרבה יותר התחלות חדשות מאשר קשרים שנמשכים לאורך זמן. בגיל ההתבגרות, תופעה זו יכולה להקשות ולהכביד מאד, וצריך לעקוב ולוודא שהקושי אינו הופך לתופעות חמורות יותר, כמו דיכאון.

* אימפולסיביות – חוסר היכולת לתכנן, להבין את ההשלכות ואת המשמעות של המעשה או האמירה והקושי לרסן ולבלום – כל אלה גובים מחיר מזירת חיי החברה של הילד. לעתים קרובות, ילדים אימפולסיביים מתנהגים בצורה המעוררת כעס ורוגז בקרב האנשים הקרובים אליהם – בני המשפחה, חברים ומורים. למשל, ילד המתקשה לחכות לתורו בזמן שיעור או שיחה בין ילדים – גורם לכך שחבריו לשיח יחושו כעס ותסכול מ"השתלטות" על הדיבור וחוסר מוכנות לחכות לתורו לדבר. פעמים רבות ניתן לראות את זה בזמן השיעור בכיתה, כאשר הילדים האימפולסיביים עונים ללא הצבעה וללא התייחסות לכללי השיח בכיתה ובכך מרגיזים את חבריהם, ובעיקר כאשר מדובר בתופעה החוזרת על עצמה שוב ושוב, ללא תגובה לניסיונות הסביבה "לחנך" לשיח נכון ומאוזן. סיבה נוספת לכך שנטייה זו מרגיזה את הסובבים היא שלעתים קרובות הילד האימפולסיבי מתפרץ ומדבר שלא בתורו על נושאי שאינם קשורים באופן ישיר לנושאי השיחה, בגלל חשיבתו האסוציאטיבית – כך שבסופו של דבר הוא גם "זוכה" לתגובות שליליות על תוכן דבריו, ולא רק על אופן ההתנהגות שלו.

אימפולסיביות עלולה להוביל את הילד גם למקומות בעייתיים יותר, אשר הסנקציות עליהם אף חמורות יותר: שקרים, גניבות ופגיעה-עצמית.

153687230

* חוסר קשב – קושי זה מתבטא בשכחנות, פיזור, בלבול וחוסר תשומת לב לפרטים. כל אלה גורמים לכך שלילד יהיה קשה לתקשר באופן נורמטיבי עם חברים ועם מורים לאורך זמן. כך, למשל, ילד עם קשיים בריכוז עלול להפסיק להקשיב באמצע שחברו מספר לו משהו ולגרום לתחושה של "חוסר אכפתיות" על ידי הצד השני. בכיתה מעורר חוסר קשב את כעסם של המורים בדרך כלל, ומוביל לכך שהילד מתנתק מהמטלות שעליו להכין בכיתה ובבית. חשוב לזכור, כי אין זה בשליטתו של הילד ולנסות לכעוס פחות כשזה קורה.. כמו-כן, ניתן לאמן את הילד לשתף את חבריו בקושי שלו להתרכז לאורך זמן ולבקש מהם "להחזירו" לשיחה כשהוא מאבד את הקשב ולא לכעוס עליו.

כל אלה הם רק חלק מן הקשיים הנערמים בדרכם של ילדים חסרי קשב, המקשים על חייהם הן במסגרת בית הספר, והן במסגרות של הבית והחברה. למרות שאין זה פשוט להתמודד עם ההשלכות, ישנם דברים רבים שניתן לעשות.

מהם בכל זאת היתרונות?

למרות הקשיים המלווים ילדים חסרי קשב והורים, רצוי לראות בכך סוג של "מתנה" לחיים, לתקופה בה ניתן יהיה לבחור מה ללמוד או במה לעסוק. אנשים המוגדרים כחסרי-קשב ניחנים בדרך כלל ביכולות מאוד חיוביות כמו: יצירתיות, הומור, חשיבה מקורית, יכולת פתרון בעיות "מחוץ לקופסא"- תכונות אשר מאוד מועילות בחיי היומיום, בעבודה ובחברה, אנרגיות להשגת מטרות רצויות ואהובות.

כדאי מאוד לזכור זאת, לקחת הרבה אויר ולשמור תמיד על אופטימיות.

במרכז לימודי "יהבים" האבחון של בעיית קשב וריכוז נעשית על ידי "בדיקת Moxo" שהינה שיטה מדעית לבדיקת התסמינים המרכזיים של הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים. זוהי בדיקה ממוחשבת, המשלבת גירויים ויזואליים ושמיעתיים גם יחד ומשקפת בצורה ישירה ואובייקטיבית את יכולות הקשב והריכוז של הנבחן.

מייד עם סיום הבדיקה מתקבל דיווח מדויק ומקצועי של תוצאות של הבדיקה, המוגש יחד עם הסבר מפורט על הבדיקה ומכתב לרופא המטפל.

המחקר המקיף שנערך לצורך פיתוח הבדיקה תורם לכך שב"בדיקת קשב" משתמשים היום אנשי מקצוע, מכונים ומוסדרות אקדמיים.

הבדיקה מיועדת לילדים מגיל שבע ומעלה.*

בקרוב תצא בדיקת קשב ממוחשבת של Moxo לילדים בגילאי 5-7.

 

2013 © כל הזכויות שמורות לורד ואמיר יהב - מרכז לימודי יהבים
שינוי גודל פונט