של מי שיעורי-הבית האלה?

eingeschlafen bei den Hausaufgaben"הכנת שיעורים?"

"במה יש לך שיעורים למחר?"

"מתי תתכונני לבחינה שלך?"

 

כהורים, אנחנו נוטים פעמים רבות "לבדוק" (או לנדנד, להציק ולחפור בלשון הצאצאים) מה מצב המטלות השונות לבית הספר והאם הן בוצעו. המחמירים אף בודקים את המחברות ואת ההכנות למבחנים, ולא מסתפקים בדיווחים מהשטח.

בשביל מה ניתנים שיעורי בית?

באופן אידיאלי, שיעורי בית ניתנים על-ידי המורים על-מנת לגרום לתלמידים לחזור על החומר שנלמד בכיתה ולתרגלו, במקרים מסוימים להכין אותם לחומר שטרם נלמד בכיתה ויילמד בשיעור הבא, או לאפשר לתלמידים להביע את יכולותיהם באופן יצירתי מחוץ לכותלי הכיתה. אין ספק, כי רוב התלמידים היו מעדיפים לדלג על הכנת השיעורים (שעמום, עצלות, עיסוקים יותר מעניינים, חוסר הבנה של החומר או חוסר מוטיבציה להתאמץ..), דבר הגורם להורים רבים להעמיס את האחריות על כתפיהם ולנהל דיאלוגים מייגעים – ולעתים גם חסרי כל תוחלת או תועלת –  עם הילדים, וגם להגיע אתם לעימותים בנושא.

מדוע זה קורה? מסיבות שונות:

ישנם הורים המתקשים לסמוך על הילד שיעמוד בכל דרישות המערכת בצורה טובה מספיק לדעתם, והם בדרך-כלל מעורבים ברמה היום-יומית של הכנת שיעורים, התכוננות למבחנים, הגשת עבודות והבאת ציוד לימודי. לעתים, יש התעייפות ממטלות אלה ככל שהילדים עולים במעלה הכיתות ואז לעתים תכופות יש פנייה לגורמים מקצועיים אחה"צ לעזרה לתלמידים. יתכן מאד, כי אם הורים יעבירו את האחריות על הכנת השיעורים והלמידה בבית, ויאפשרו למורות של התלמידים בבית-הספר לטפל באי-העשייה, במשך הזמן התלמידים יהפכו לעצמאיים ואחראים יותר, וילמדו מה המחיר על אי-עשייה ומהו התגמול על עשייה חיובית.

ישנם מקרים בהם לילדים יש ליקויי למידה או קשיים אובייקטיביים אחרים המקשים עליהם ללמוד באופן עצמאי. אין ספק, כי תלמידים בעלי קשיים זקוקים לליווי, לתמיכה ולעזרה שהוריהם יכולים להעניק להם – אלא שלא תמיד הרצון לעזור מספיק, מפני שבמקרים הללו יש צורך בהוראה מתקנת מקצועית שרוב ההורים אינם מיומנים בה. תלמיד לקוי למידה יכול להיעזר בהוריו ובבני משפחתו לא רק מבחינת עזרה בלימודים, אלא גם כמקור לתמיכה רגשית, קבלה ואהבה ללא תנאי.

בכל מקרה, השאלה הנצחית "יש לך שיעורים?" כנראה תמשיך לתפוס מקום ליד שולחן האוכל, בטלפון הנייד בסוף יום הלימודים – ובמקרים בעייתיים יותר, בערב לפני שהילד הולך לישון… כך זה היה בעבר, וכך זה כנראה יהיה גם בעתיד. ניתן רק לקוות כי במשך הזמן הורים ילמדו לסמוך על ילדיהם (ועל מערכת החינוך) שניתן להתמודד לבד בהצלחה, ואולי אפילו לקוות כי יימצא פתרון יצירתי יותר להשגת המטרות של שיעורי הבית – בתקופה זו של דפים ריקים במחברות וביומנים, ושל התחלות חדשות, מותר ורצוי להיות אופטימיים!

סגור לתגובות.

 

2013 © כל הזכויות שמורות לורד ואמיר יהב - מרכז לימודי יהבים
שינוי גודל פונט